Barbie 60 év tesz a nemi sztereotípiák ellen

 

mattel_barbie_elso_neszeszer_blog.jpg

 

Egész konkrtén a tesóm volt nagy ‘baribies” gyerekként. Talán azért is, mert a szocializmus végére csekkoltunk be gyerekkorilag és nekem csak későn lett nagy becsben tartott babám a dollárboltból. Akkor én már a kamaszkor elején jártam, imádtam a Barbiemat, viszont inkább magammal voltam elfoglalva.  Aztán felnőttként belezúgtam. Főleg, hogy egy nők lapjás kolléganőmnek volt Scarlett babája. Szóval, imádom ezeket a babákat. A kecsességüket, szépségüket és azt, ahogy a kislányom szereti őket. Minap olvastam, hogy Barbie már 60 éves, ami elég érdekes, mert igen jól tartja magát. Össze is gyűjtöttem néhány érdekességet Barbiról, mert egész biztosan sok lányos anyuka játszik most sokat a lánykájával ezzel. 

 Barbie a nevét Ruth Handler lányáról, Barbaráról kapta. Ruth Handler a Mattel korábbi elnöke, Barbie „anyja”.
 Barbie teljes neve Barbara Millicent Roberts és a fiktív városból, a wisconsinbeli Willours-ból származik.
 Hivatalos születésnapja 1959. március 9. Ekkor mutatták be ugyanis hivatalosan a New York-i játékvásáron.
 A Barbie babák 11,5 hüvelyk, azaz kb. 29 cm magasak.
 Barbie először fekete-fehér csíkos fürdőruhában jelent meg, ahogy a fenti képen is láthatjátok.
 Barbie-hoz barátja, Ken, 1961-ben csatlakozott.
 1968-ban vezették be az első afroamerikai babát.
 A valaha volt legnépszerűbb Barbie baba az 1992-es „Totally Hair” volt, amit a földig érő haja tett különlegessé.
 Barbie eddig több mint 200 inspiráló karriert képviselt, beleértve többek között az asztronautát, a robotikai mérnököt, az újságírót és a vállalkozót. Mondjuk, lassan bloggerre kéne váltania…D
 Barbie 1965-ben utazott a világűrbe.
 Az 1970-es években Barbie életeket mentett sebészként, abban az időben, amikor csak kevés nő jelentkezett orvostanhallgatónak.
 Az 1980-as években elnök-vezérigazgatóként jelent meg a tárgyalóteremben, épp akkor, amikor a nők kezdtek betörni a legfontosabb felsővezetők közé.
 Bár még sosem nyert választást, Barbie 1992 óta hatszor volt elnökjelölt. Most már ideje lenne. 

 

barbie_babak_mindenfele.jpg

 

Nézzük meg, most hol tart Barbie, akit sokszor bántottak azért, mert fura testképet közvetIt, amit nem is értek, mert szerintem ez egy baba. Olyan, mint a mese. Idealizált. És most Barbie sokat tesz a lányokért, mondom is. Szóval. Egy, a kislányok személyiségfejlődését vizsgáló amerikai kutatás szerint a nemi szerepekkel kapcsolatos beidegződések már 6 éves korban  korlátok közé szoríthatják az önbizalmat és a karrierálmokat. 1 Nem ritka ugyanakkor az sem, hogy a szülők is „rásegítenek” a folyamatra akár a játékválasztással, akár a gyerek tehetségével kapcsolatos vélekedésükkel. A probléma kezeléséért és a lányok tehetségének kibontakozásáért a Barbie kampányt Inditott, ami számomra igazán szimpatikus. Az „Álomkapu projekt” célja a vonatkozó nemzetközi kutatási tevékenység támogatása mellett a szülők edukációja, illetve a pozitív példaképek kiemelése. Ez azért fontos, mert én is találkoztam már azzal, hogy egy kisfiúnak nem vett az anyukája piros kerékpárt, mert az lányos… és simán visszafelé is mennek ezek a fura mondatot. Meg a fiú okos, de a lánynak csak szépnek kell lennie.  De Barbie harcba szállt és kampányol a nők tehetségének kibontakoztatásáért. Szerencsére, már Dr. Szöszi óta biztosan tudjuk, simán lehetünk egyszerre ultra dögösek és brilliánsan okosak is. De viassza a babákhoz. A kezdeményezés alapjául szolgáló, a márka által támogatott kutatás azokat a korlátozó tényezőket tárta fel, amelyek akadályozzák a lányokat tehetségük kibontakoztatásában. A New York University professzora és csapata által amerikai, 5-7 éves gyerekekkel végzett felmérés ugyanis megmutatta, hogy a lányok már 6 éves koruktól korlátok közé szorítják saját álmaikat: megrendül az önmagukba vetett bizalmuk, és kevésbé gondolják okosnak magukat, mint a fiúk. Ez annyit jelent, hogy hatévesen már kevésbé hisznek abban, hogy ők is betölthetnek olyan, a nők körében tipikusan alulreprezentált hivatásokat, mint például a tudós, az űrhajós, a mérnök vagy a vezérigazgató, ez pedig erősen korlátozhatja későbbi karrierválasztásukat és önmegvalósításukat. Más felmérések szerint a lányok személyiségfejlődését hátráltató tényezőket, ha akaratlanul is, de a szülők nemi szerepekkel kapcsolatos beidegződései is erősíthetik. Háromszor kevésbé valószínű például, hogy a lányok tudománnyal kapcsolatos játékot kapjanak ajándékba, mint a fiúk. A szülők emellett kétszer akkora valószínűséggel keresnek rá arra a Google keresőjében, hogy „tehetséges-e a fiam?”, mint arra, hogy „tehetséges-e a lányom?”.  A lányok fokozatosan elveszítik magabiztosságukat a saját képességeiket illetően, míg ez a tendencia a fiúk körében kevésbé figyelhető meg. 
„A Barbie mindig is azt az álláspontot képviselte, hogy a nőknek végtelen választási lehetőségük van. A babákon keresztül a minden kislányban ott rejlő tehetséget szeretnénk inspirálni, a rendkívüli, nők körében tipikusan alulreprezentált hivatások megjelenítésével pedig arra buzdítjuk őket, bízzanak magukban, és valósítsák meg az álmaikat. Az »Álomkapu« kezdeményezés célja pedig az, hogy szakértők segítségével többet tudhassunk meg a nemi szerepek torzító hatásáról, edukáljuk a szülőket, és másokat is arra sarkalljunk, hogy támogassák a kislányok tehetségének kibontakozását” – mondta Török Kata, a Mattel magyarországi brand menedzsere.
A Barbie® 1959 óta globális szinten dolgozik azon, hogy kinyissa az álmok és a valóságról alkotott elképzelések közötti, társadalmi konvencióknak köszönhetően csukva tartott kaput. Célja továbbá, hogy biztosítsa a lányok számára a szükséges erőforrásokat és támogatást, hogy elhiggyék magukról:  bármi lehet belőlük. A mára több mint 200 hivatást felvonultató Barbie vállalása, hogy évente legalább 10 új ösztönző, inspiráló női példaképet mutasson be. Ez szerintem nagyon, de nagyon jó! Magyarországra tavaly érkezett meg például a Signature kollekció híres, sikeres nőket, Frida Kahlot és Katherine Johnsont mintázó darabjai, illetve a 60. évfordulós Barbie baba is. Fashionista kollekciójával pedig tovább szélesíti a diverzitást a márka, hiszen babái között ma már minden bőrszín és testalkat képviselteti magát. Aztán a kerekesszékes és műlábas babával is bővült a portfolió. Ez utóbbival a márka célja, hogy párbeszédet indítson a testi fogyatékossággal és annak elfogadásával kapcsolatban. 

 barbie_neszeszer_blog_urhajos.png

 

A Frida Barbiet még nem szereztem be magamnak, de listás nálam. De nem Rozinak, hanem magamnak. Ő egyébként Barbie fanatikus, de az instámon már láthattátok. Legújabb kedvence  Az új, az énidőt és a rekreációt népszerűsítő sorozat részeként egy meditáló Barbie, egy „Kikapcsolódás”, egy „Édes álom”, egy „Torna együtt” szett, valamint egy különleges habfürdő játékkészlet érkezett meg Magyarországra. Fú, imádat, nagyon élvezte a csemete, gyakorlatilag te kelted életre a babát.  A gyűjtemény interaktív darabjaival a gyerekek játék közben, kreativitásukat kibontakoztatva fedezhetik fel a testi-lelki egyensúly fenntartását segítő praktikákat. A jógás nagyon, de nagyon édes, még hangokat is ad ki. Az edukáció mellett az új kollekcióval a Mattel célja az is, hogy a sokszínű élethelyzetek eljátszása révén gazdagítsa a gyerekek érzelmi világát, és hogy erősítse a lányok önmagukba vetett hitét. Nekem ez fontos, mert huszonsok éve dolgozom a női sajtóban és mindig a mi jogainkért, elismerésünkért harcoltam. Nyilván a gyermekem is elég jól mozog ezen a vonalon, nem szeretném, ha bárhol, bárki leszólná, mert lány. Pedig volt már, hogy megkapta. De most a babák által, hogy sokat játszunk itthon, még jobban erősIthetem az önmagába vetett hitét. A jó csajok tartsanak össze! 

 

barbie_tulajdonos_3_neszeszer_blog.jpg

Megosztom Facebookon!
Megosztom Twitteren!
Megosztom Tumblren!

Powered by WPeMatico

Author: blogindex.hu